Friday, January 22, 2010

Home » » Hacking Google Maps and Google Earth

Hacking Google Maps and Google Earth

Petikan dari buku ni :

This book is aimed at both amateur and professional programmers who want to make use of either Google Maps or Google Earth in their own applications.To get the best out of this book, you should have some basic programming experience and ideally be familiar with HTML and JavaScript. It would also be beneficial to have experience with scripting languages (particularly Perl) and SQL databases, such as MySQL.

Managers and other interested parties might also find sections of the book useful, because it can help them understand how the applications work and also provide background knowledge on what Google Maps and Google Earth are capable of.




Klik sini untuk download.

Google Earth amat penting untuk mendapatkan gambaran awal tentang site,juga untuk merangka kerja-kerja pengukuran dan membuat quotation untuk sesuatu projek itu.Plotan awal secara kasar juga boleh dilakukan dengan mengunakan Google Earth dimana pada sesetengah keadaan,client tidak tahu kawasan mana yang dipunyainya dan terlibat.Plotan boleh dibuat dengan menggunakan koordinat GPS (WGS-84) yang mana koordinat,samada daripada Cassini-S atau RSO perlu diconvert dulu kepada WGS-84.Sekali lagi aku tekankan kat sini,ini adalah untuk plotan awal secara kasar ok!

Sebagai tambahan,jika korang gunakan Handheld GPS,sebagai contoh,aku menggunakan GARMIN GPSMAP 60CSx.Handheld ini aku sering gunakan untuk navigasi,mark point atau kawasan site ketika membuat site visit dan merekod perjalanan aku.Dengan applikasi Google Earth ni,rekod perjalanan aku (waypoint) yang telah aku rekodkan menggunakan handheld GPS ni boleh aku upload secara terus kedalam Google Earth.Walaupun dari segi accuracy nya agak kurang,namun secara kasarnya aku boleh memetakan perjalanan aku dari satu tempat ke tempat.Setakat ini,aku pernah rekod perjalanan aku dari Malaysia-Jakarta-Bandung-Jakarta-Malaysia dan hasilnya,Google Earth tidak menghampakan : ).

Nota kaki : Sesetengah client akan teruja bila melihat lampiran Google Earth ni.

0 komen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...