Friday, October 8, 2010

Home » , , » Bagaimana nak capture screenshot pada Garmin GPSMAP 60csx?

Bagaimana nak capture screenshot pada Garmin GPSMAP 60csx?

Assalamualaikum w.b.t.

Entri pada kali ini ialah macam mana boleh kita capture screenshot pada handheld Garmin GPSMAP 60csx. Kaedah yang labih extra baik daripada ambil gambar pakai kamera biasa yang biasanya jadi tak clear sangat gambar. Kadang-kadang tu pulak macam student-student yang buat assignment ke, nak buat report ke atau yang berkaitan dengan penggunaan Garmin 60csx ni bolehlah gunakan cara ni untuk capture screenshot pada Garmin 60csx ni. Oh ya, aku cuba ni pada Garmin 60csx je, lain-lain garmin aku tak tahu boleh ke tak.

Apa yang anda perlukan ialah :

  1. Mesti kena ada handheld GPSMAP 60csx tu.
  2. USB cable.
  3. Software xImages.


Lepas bahan-bahan semua dah cukup, sambungkan cable USB tu ke Garmin 60csx tu dengan laptop/PC. Oh ya, sebelum tu pastikan driver USB telah di install supaya laptop boleh "mengenali" sambungan dan apa yang disambungkan itu. 

Untuk capture screenshot tu, software ni diperlukan, xImages. Software ni dah diberikan dalam CD bila korang beli Garmin 60csx ni, sekali lah dengan USB punya driver tu. Tapi macam mana pun, kalau dah tak dapat dikesan ke, boleh download kat sini........xImage.

Okeh, dah settle tu, kasi bukak itu xImages punya software. 



Kat sini, bila yang dalam kotak merah tu kosong, maknanya software ni belum dapat kesan ID Garmin 60csx tu. Bagi dia sedikit masa untuk settlekan proses pengesanan dan sambungan.


Bila xImage ni dah dapat kesan Garmin 60csx tu, dia akan paparkan ID tu macam dalal kotak merah tu. Lepas software dah dapat kenal dan buat sambunagn ke Garmin 60csx ni, langkah-langkah seterusnya adalah ikut anak panah merah yang aku buat tu. 





Dah pun tamat. Senang je rupanya. Sebelum ni aku buakan main la google cari cara nak capture screen Garmin 60csx ni. Sekali baca manual, hah......tu la, lain kali orang bagi manual tu baca! Hahaha....


Contoh screenshot yang dah aku capture. Sebenarnya aku nak capture page map tu je, nak tunjuk kat kawan cara nak masukkan map lot PDUK dalam Garmin 60csx ni. Senang sikit nak kesan lot dan kedudukan batu-batu lot. Accuracy dia macam biasa lah, bergantung pada beberapa faktor tap pernah aku cuba pada open sky yang sangat cemerlang, cuaca pun cemerlang dah hasilnya juga cemerlang. Tapi tu lah, nama pun GPS, accuracy sentiasa berubah-ubah mengikut tempat, keadaan tempat tu dan masa. 

Nanti lain kali aku post cara-cara nak buat basemap lot PDUK dan cara-cara nak masukkan ke dalam Garmin ni.

Ok, bye.

2 komen:

ijon said...

Mcmner nk massukkan pduk dlm garmin??tq

Suk said...

Salam. Nk tanya mcm mana buat pduk sebagai basemap dalam garmin

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...