Thursday, January 19, 2012

Home » , » Import route dan waypoint / mark point daripada Handheld Garmin ke Google Earth.

Import route dan waypoint / mark point daripada Handheld Garmin ke Google Earth.

Assalamualaikum w.b.t...

Tuju terus kepada point entri ini, ini adalah sedikit tutorial mengenai cara-cara untuk download / import data route dan waypoint / mark point daripada handheld GPS Garmin ke Google Earth.

Kegunaannya adalah macam contoh keadaan ini.

Seorang surveyor, kene masuk hutan untuk jalankan kerja-erja survey. Jadi, pada handheld tu, surveyor ni akan masukkan kodinat-kodinat, selalunya dalam RSO terus kedalam handheld tersebut, untuk memudahkan pengesanan lokasi yang terlibat dengan pengukuran. Jadi, sepanjang perjalanannya menuju ke lokasi tersebut, jalan-jalan yang di laluinya boleh di tanda pada map Garmin itu.

Tujuannya :

  1. Kadangkala seorang surveyor itu dikehendaki memberi laporan mengenai jalan-jalan yang wujud pada atau menuju ke lokasi. Ini penting untuk membuat anggaran tempoh masa yang akan di ambil untuk bekerja, anggaran kos ukur, laporan-laporan kepada agensi-agensi atau pelanggan yang terlibat, dan lain-lain yang bersangkut-paut dengan tujuan pengukuran dibuat.
  2. Kadangkala, sebagai contoh kerja-kerja pengukuran di kawasan hutan simpan, boleh di buat merking waypoint atau route untuk mengetahui kawasan mana yang terlibat dengan rintahan haram. Data ini selalunya diperlukan dan dikehendaki oleh JabatanPerhutanan.
  3. Akses keluar masuk supaya tidak sesat.
  4. Penandaan kawasan pengukuran yang terlibat supaya tidak terkeluar daripada kawasan asal yangmana jika berlaku, boleh merugikan masa dan meningkatkan kos kerja.
  5. Sebagai bukti kepada bos yang kita betul pergi buat kerja : )
  6. Dan lain-lain yang difikirkan perlu.
Caranya macam ni lebih kurang. Step pada handheld tu macam biasa, start route marking atau selalunya route marking ini akan dimulakan secara automatik apabila handheld sudah lock satellite dan memberikan bacaan fix. Untuk marking point pula, hanya tekan butang 'Mark' tu dan letakkan nama point tersebut.

Ok, terus kepada step menggunakan komputer. Sambungkan handheld tadi ke komputer menggunakan cable connector yang disertakan sekali dan terus buka Google Earth.


Klik pada menu Tools, dan select GPS.


Sedikit masa diperlukan untuk Google Earth mengenalpasti identiti handheld. Pada Google Earth ni, hanya 2 jenis handheld sahaja boleh di import direct datanya, iaitu daripada model Garmin dan Magellan.

Seterusnya, pada menu GPS Import, pilih GPS device, iaitu Garmin. 

Pada menu Import, pilih entiti-entiti yang hendak di import. 

Selesai, klik Import.


Tunggu sehinga selesai.........................................


Dan, outputnya adalah seperti berikut : 


Kasi besar sikit..........................


Abaikan lot PDUK tu, yang tu nak masukkan direct ke dalam handheld Garmin terus pun boleh, nak masuk dulu dalam Google Earth, lepas tu baru import daripada Garmin pun boleh.

Route jalan yang dilalui tu ialah yang warna biru tu. Daripada sini, banyak maklumat yang kita boleh dapat, seklaigus banyak membantu kita untuk merangka gerak kerja kita. 

Selalunya, proses ni di lakukan semasa site visit, atau reccy. Jadi, bila balik ofis, senang nak present kepada bos.

Ok, terima kasih.

0 komen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...