Monday, December 12, 2011

Home » , » Garmin dan Mapsource

Garmin dan Mapsource

Assalamualaikum w.b.t.....

Post ini adalah sempena ada sorang kawan aku minta tolong pasal nak download data daripada handheld Garmin ke komputer, seterusnya nak masuk ke AutoCAD. Jadi aku taruk pulak kat sini supaya aku sendiri tak lupa, hehe....

Handheld Garmin ni, biasanya ada capability utk mark point atau route. Senangnya, macam selalu untuk tujuan semasa buat site visit misalnya, kita nak mark kawasan, atau kadang-kadang diperlukan untuk permohonan tanah baru.

Disini, kita hanya perlu bawak handheld Garmin ni, aku pakai 60csx. Jalan-jalan dan mark point yg dikehendaki tu.

Dah settle kerja marking di site, balik rumah terus proses.

Caranya :

1) Buka software Mapsource. CD software ini ada sekali dalam kotak Garmin, termasukkan cable connector.



2) Sambungkan Garmin tu ke komputer / laptop guna cable connector tu.

2) Dah buka tu, klik pada Transfer dan pilih Recieve From Device untuk download data-data pada Garmin.


 3) Klik pada Find Device dan software akan mengenalpasti secara automatik Garmin yang sudah dihubungkan ke komputer / laptop tu. dah jumpa, klik Recieve tu dan software akan terus download semua data yang di cerap tadi.


4) Dah settle download ni, tengok kat sini. Klik pada ruangan Waypoint. Disitu ada semua point-point yang di cerap di site. Kadang-kala kita lupa nak resetkan memory Garmin sebelum cerap tanda baru untuk job baru. Jadi, disini, semua data termasuk data-data terdahulu akan di download. Pada menu waypoint ini, kita boleh select satu-satu point yang kita nak, nak abaikan lain-lain point. 


5) ATurcara lain yang perlu dibuat ialah tukarkan setting parameter kodinat yang digunakan. Garmin biasanya hanya ada RSO. Klik pada Edit dan pilih Preferences.


6) Pilih Position dan pilih Grid dan Datum yang digunakan.


7) Seperti No.4 tadi. kalau nak senang lagi, select je semua point tu. Klik pada satu pont dan macam biasa, tekan ctrl + A.


8) Dah select semua point tu, peri pada File dan pilih Save As.



 9) Pada menu Save As ini, terdapat beberapa pilihan format yang boleh di gunakan untuk save data, antaranya ialah .dxf.


 10) Dah settle tu, save terus dan buka guna autoCAD macam biasa. COntoh output dia macam ni lah lebih kurang.



Macam itu lah lebih kurangnya. Prosedur ini kadang-kadang berguna jugak untuk contohnya kerja-kerja dalam hutan dimana proses marking kawasan diperlukan. Contohnya untuk kita mark kawasan pembalakan ke, kawasan rintahan haram ke, kawasan pertanian ke atau lain-lain tujuan.

Accuracy.....??? Macam biasa, ini hanyalah handheld GPS : )

P/S : Selain daripada Mapsource ini, kita juga boleh uploadkan terus data-data yang terlah dicerap menggunakan handheld Garmin ini  terus pada Google Earth. Lagi menarik untuk persembahan data.

Ok, cukup setakat ini.
Bye.

0 komen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...