Wednesday, July 28, 2010

Home » , » BATU SEMPADAN

BATU SEMPADAN

Tadi pagi bos suruh cari gambar-gambar TBM yang aku buat dan ambil untuk projek highway ECER di Paloh, Gua Musang dulu. Aku pun lupa mana aku letak. Ingat-ingat balik, rupa-rupanya ada dalam handphone Samsung yang rosak. Nasib la boleh recover balik gambar-gambar tu. Pun nasib baik jugak student yang buat praktikal dulu ada simpan lagi gambar-gambar yang dia ambil untuk laporan praktikal.

Tak, ini entri bukan cerita pasal TBM. Tu la....masa tengah recover gambar dari handphone Samsung tu, ada la pulak terkeluar gambar kat tempat beli Batu Sempadan di Wakaf Che Yeh, Kota Bharu, Kelantan.



Batu-batu sempadan ni dijual dengan harga RM 2 seketul. Lepas beli, resit claim sama bos. Yang 2 orang dalam gambar tu adalah student Polisas yang buat praktikal untuk sesi Jan-Jun 2010.

Pak cik ni memang dah lama buat Batu Sempadan ni dan yang dia buat ni pun memang tepat ikut spesifikasi Batu Sempadan Konkrit yang JUPEM tetapkan. Beza yang surveyor LS guna dengan yang surveyor JUPEM guna ialah tulisan kat atas batu tu. Kalau yang ada JUP kat atas tu, maknanya di ukur dan ditanam oleh surveyor JUPEM. Yang jenis kosong ada titik je tu, haa...yang tu surveyor LS ukur dan tanam.


**Gambar ni ambil dari Pekeliling Ketua Pengarah Ukur  Bil.4 2005

Selain daripada Batu Sempadan biasa, ada jugak batu sempadan yang jenis bernombor. Batu Sempadan Bernombor ni selalunya diguna untuk tanam pada lot-lot yang besar-besar iaitu pada sela paling kurang 6 ketul patu, batu ketujuh tu ialah batu bernombor, ataupun pada mana-mana kawasan yang difikirkan perlu dan sesuai. Kenapa???? Senang nak kesan kut...

Oh....untuk batu bernombor ni, kalau nak beli ada 2 cara. Cara pertama, beli je terus dari JUPEM. Harga dia aku dah lupa, RM 2.50 kut seketul. Nanti masa beli tu ko pilih je nombor mana yang ada ong. Cara yang kedua pulak, ko beli je nombor untuk batu tu dari kaunter JUPEM, lepas tu pegi tempah sendiri, sebagai contoh, tempah kat tempat seperti gambar yang aku tampal kat atas tu. Harganya mungkin sama kut, aku tak tahu sebab selalu untuk batu bernombor ni aku beli direct je dari JUPEM.

Tapi.......kalau beli dengan JUPEM batu dia panjang wooooooooo. Nanti kalau buat kerja-kerja hutan simpan penat mau angkat wooooooooo.

Lain-lain jenis tanda sempadan tu, baca sendiri kat sini



0 komen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...