Wednesday, July 11, 2012

Home » , , » Tutorial CDS IV : Export data ke AutoCAD

Tutorial CDS IV : Export data ke AutoCAD

Assalamualaikum w.b.t.

Entri ini adalah kesinambungan daripada enrti-entri berikut :

Tutorial CDS I   : Macam mana nak buat database terabas.
Tutorial CDS II  : Proses raw data TOPCON menggunakan CDS.
Tutorial CDS III : "Import raw data", "get database" dan sedikit editing.

Setelah selesai proses pada Tutorial III itu, maka seterusnya ialah proses untuk export data-data yang telah di proses ini ke software AutoCAD untuk proses editing dan jadikan ia sebagai "plan". Saya anggap Tutorial I - III anda telah berjaya lakukan lah ye.

Berbalik pada penghujng Tutorial III tu, screen CDS anda sepatutnya macam gambar di bawah ni, penuh dengan data-data detail yg telah anda proses menggunakan CDS ini.


Setelah itu, langkah seterusnya, klik pada File, dan klik pada Plot Parameters.


Didalam menu Plot Parameters ini, terdapat pula beberapa sub-menu dan setiap satunya mempunyai fungsi-fungi tersendiri untuk di buat tetapan, dan tetapan ini akan berhubung-kait dengan hasil export data tu ke AutoCAD nanti.


Bermual pada Sheet Detail, sub-menu ini adalah ruang untuk kita buat tetapan berkenaan dengan kondisi data yang akan di eksport tadi. Cuba beri perhatian pada Scale, dimana inilah salah satu tetapan yang akan menetapkan data yang akan anda eksport nanti berskala berapa. Skala ini adalah mengikut spesifikasi @ tuntutan output plan kerja ukur yang anda lakukan itu. Bahagian ini sebenarnya boleh di skip kerana nanti bila dalam AutoCAD pun boleh buat, cuma untuk senangkan kerja pada AutoCAD nanti.


Beri juga perhatian pada tick box 3d to dwg / dxf tu. Disini juga agak penting untuk membuat tetapan pada data yang ingin di eskport nanti, samada anda mahu dalam bentuk 2d @ 3d. Ini juga bergantung pada spesifikasi data @ plan softcopy yang anda / client mahukan. Jika mahukan 3d, tick pada kotak itu, dan sebaliknya jika tidak perlukan 3d.

Pada ruang Grid itu juga penting untuk sesetengah output plan. Pilihan pada Ticks, Crosesses dan Lines adalah mengikut kepada output yang anda mahukan. Pada Ticks tu, ia akan menimbulkan grid dot dot pada keseluruhan drawing, pada Crosses, ia akan menimbulkan grid + atau x pada drawing dan Lines pula akan menimbulkan grid line pada drawing nanti. Kalau buat elok-elok, kasi warna hitam putih, nanti boleh design papan dam haji @ chess. Interval grid boleh disetkan mengikut skala yang anda telah tetapkan.

Kita gerak terus kepada sub-menu ke-dua iaitu Point Param (point parameters). Tetapan ini juga agak penting untuk detail-etail pada setiap point-point yang akan anda export nanti.


Dibawah kotak tick Points tu, ada selection untuk jenis point yg anda mahukan. Point ini adalah point-point detail yang telah di cerap nanti. Ianya bergantung kepada kemampuan mata anda semasa nak buat editing pada AutoCAD karang. Saiz point-point ini pun boleh ditetapkan mengikut kemampuan mata. Peringatan disini, point ini semakin besar anda set, maka data-data anda akan jadi semakin berserabut nanti di dalam AutoCAD. Nama layer untuk point-point ini pun boleh di set terus disini.

Masih lagi didalam menu Point Param ni, Heights, Point # dan Codes adalah perkara asas yang selalunay pelru di export kan. Jadi jika itu data-data yang anda perlukan, maka hanya tick pada kota-kotak itu sahaja, dan jika perlukan data-data lain, tick pada mana yang diperlukan. Peringatan, semakin banyak data yang anda export keluar ke AutoCAD, semakin serabut data anda nanti : ) . Saiz text juga boleh di setkan terus disini, jika berapa titik perpuluhan yang anda mahukan. Kalau 16 titik perpuluhan, tulis sahaja 16 pada Acc tu.

Seterusnya, Point Selection. Disini iaah menu untuk men-"select" semua point-point yang anda mahukan untuk di export ke AutoCAD, atau anda boleh memilih point range yang anda mahukan.


Setakat ini, hanya tetapan pada menu-menu diatas sahaja yang selalunya dan banyak digunakan. Jiak dilihat pada sub-menu lain, seperti biasa, ianya bergantung kepada hasil output ke AutoCAD yang anda mahukan. Contohnya utuk kerja-kerja ukur topografi, semestinya anda mahukan garis-garis kontor pada output nanti. Disini anda boleh gunakan sub-menu Contours. Beitu jugalah yang lain-lain.

(Penat mahu karang panjang-panjang)

Setelah semua setting dibuat, klik pada Apply dan terus klik OK.

Seterusnya, klik pada File balik, dan terus klik pada Export DWG. Peringatan disini, menu ini akan di disable kalau anda hanaylah menggunakan CDS yang tidak berlesen penuh. Jadi, kalau mahu menggunakan fungsi menu Export DWg ini, pastikan ada menggunakan versi berlesen sepenuhnya : ) .


Ikut sahaja arahan dia, bila dia suruh klik Ok, jangan cakap banyak, klik je Ok dan.......siaplah. Oh, selalunya proses ini akan direct simpan hasil output dwg tu ke dalam folder data CDS ni, dan bergantung juga  pada setting yang anda setkan, kalau macam aku guna, siap je proses export ini, nanti AutoCAD akan terus open data tu.

Ok, selamat mencuba dan semoga berjaya.

1 komen:

Anonymous said...

Kalau cds tu tak guna versi lesen sepenuhnya? Caner nk export ke autocad?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...