Saturday, April 30, 2011

Home » , » TOPCON Total Station Part IV : Data Collector

TOPCON Total Station Part IV : Data Collector

Assalamualaikum w.b.t.

Maaf, part I masih lagi belum boleh di release sebab belum habis tulis lagi. Ni pun langkah terus masuk part IV, iaitu pasal menu Data Collector dalam Total Station TOPCON ni.

Menu Data Collector ni gunanya ialah lebih-lebih lagi masa kita nak buat detail survey. Untuk buat traverse pun boleh je. Singkatnya, dengan guna Data Collector ni, kita dah tak perlu nak tulis booking secara manual. Masa tengah buat detail survey tu, data-data yang di cerap boleh terus disimpan dalam memori yang dah di binadalam Total Station ni.

Kesian wooo orang-orang ofis nak kena key-in satu-satu data-data detail / butiran yang kita ukur tu kalau tulis cara manual. Tempoh masa untuk proses data ukur tu pun jadi lama. Bila guna Data Collector ni, dah siap ukur tu, sambung cable download data dari Total Station ke laptop / PC, terus je download ke dalam laptop / PC. Dari situ, terus je boleh masuk CDS dan dah keluar dalam bentuk Electronik Stadia.

Lagi satu advantage bila pakai Data Collector ni, contohnya kalau kita buat kerja jauh dari ofis. Macam saya, HQ ofis di Kota Bharu, Kelantan dan kene buat kerja di Jerantut, Pahang. Kalau pakai booking tulis ni kan ke susah tu, nak kena pos laju lagi, tu pun dah ambil masa 2 3 hari nak sampai ke ofis. Dah sampai ofis tu, orang ofis pulak kena key-in satu-satu sampai bengkok jari (buatnya kene data detail jalan 10km....perghhhh). Makan 2 3 4 5 6 7 hari jugak tu nak key-in satu-satu.

Kalau pakai Data Collector ni, senang-senang je kita bawa je laptop ke site. Dah siap ukur dalam 20% tu kita dah boleh terus hantar data tu ke ofis, dengan hanya guna e-mail je. Pejam celik dah sampai ke ofis. Data tu pulak tak payah nak key-in satu-satu. Terus je proses dalam software Topcon (T-COM) dan terus buka dalam CDS.

Ni lah contoh manual yang aku cedok dari TOPCON training module. Dalam CD TOPCON pun ada rasanya.





Nak sedut yang full .pdf punya boleh sedut dari sini :


Serius cakap, kalau ko betul-betul mahir pakai program ni, mesti bos ko automatik jadi sayang sangat-sangat kat ko. Performance mesti naik canak-canak punya. Bila preformance naik canak-canak tu, Insyallah gaji pun akan naik canak-canak jugak.

Hehehehehe....

[Sumber dan gambar dari Manual GPT-3005W Quick Training]

Ok, bye.

5 komen:

Unknown said...

pasaword untk download????

fatin mastura majenom said...

tak bole nak download tataw pasword. ggod info act. nice!!

Anonymous said...

cmna nak download??..

Nicholas sinti said...

mcmna nak download ni??..blh bgi tak password utk download??.

Anonymous said...

cb xda password!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...