Wednesday, April 27, 2011

Home » , » Semak cara kerja untuk e-Kadaster.

Semak cara kerja untuk e-Kadaster.

Assalamualaikum w.b.t.

Terus kepada tajuk entri, entri ini sebenarnya bermaksud macam mana kita nak tahu samada lot yang kita nak ukur tu sudah berstatus NDCDB atau tak, dan jika bukan berstatus NDCDB, ada tak lot NDCDB berdekatan dalam radius 300m. Jika tiada lot juga berdekatan dalam radius 300m yang sudah berNDCDB, maka CRM perlu dibuat terlebih dahulu.

Sebab tu cara semak tu penting. Antara sebabnya ialah :
  1. Kalau lot tu dah berNDCDB ataupun masih belum berNDCDB tapi lot-lot sekitar dalam radius 300m sudah berNDCDB, maka tak perlulah kita buat CRM dan ikat kepada batu sempadan. Boleh guna cara datum NDCDB.
  2. Masih lagi rujuk pada No.1, kita juga boleh kesan no. lot sekitar yang dah berNDCDB dan tahu PA mana yang perlu kita rujuk dan catatkan nilai-nilai kodinat NDCDB tersebut.
  3. Kalau lot tu belum lagi berstatus NDCDB, maka persediaan untuk membuat cerapan GPS untuk CRM perlu dibuat.
Sebelum tu, rujuk pada entri INI untuk lebih faham.

Nak senang untuk kesan status dia, serach je no.lot yang nak ukur tu. Masukkan maklumat-maklumat yang sistem tu nak macam no.lot, daerah, mukim dan sebagainya dan klik Lot. REsult yang dia paparkan tu, tengok bahagian status samada dah berNDCDB atau tak. 

Tapi guna cara ni kalau lot tu belum berNDCDB tu kita tak boleh nak tengok kalau-kalau lot sebelah ada yang dah berstatus NDCDB atau tak dan berapa jauh lot tu dari lot yang kita nak ukur.

Jadi, apa yang aku buat ialah, tengok nilai kodinat batu lot yang kita nak ukur tu dulu. Perlu ingat kat sini, kodinat dalam Pelan Akui ialah dalam Cassini Sold atau RSO atau ling. Tahu 1 kodinat batu pun dah cukup. Jadi, kalau aku rajin tengah cergas tu, aku convertkan dulu kodinat tu ke Cassini Geocentric sebab NDCDB pakai sistem kodinat ni.

Dah dapat kodinat tu, aku search kodinat tu dan tengok dia jatuh kat mana. Untuk search, masukkan nilai E dulu, baru N. Macam AutoCAD jugak la. Agak-agak dia jatuh kat tempat kosong je tu, maknanya tak ada NDCDB la tu. Klau point tu jatuh kat tempat kosong tapi kat tepi-tepi dia ada lot-lot tu, maknanya sekeliling lot tu dah berstatus NDCDB.

Lepas tu, semak je lah berapa jarak lot yang dah berNDCDB tu ke lot yang kita nak ukur. Macam ni gambar dia lebih kurang.




Titik hitam tu ialah kodinat yang aku search kedudukan dia tu. Jadi, lot yang aku nak ukur jatuh lebih kurang kat situ. Kalau tengok pada gambar tu, lot yang aku nak ukur tu masih lagi belum berNDCDB, tapi lot-lot sekeliling dia tu ada yang dah berstatus NDCDB.

Lepas check jarak lot-lot sebelah yang dah berNDCDB tu ke lot yang aku nak ukur tu, ianya dalam radius 300m dan makanya....................pening kepala la aku lepas ni.

Ok, bye.


1 komen:

Anonymous said...

Salam tuan, nak tanya, kalau nak convert ke cassini geocentric guna software apa ye kalau boleh di share.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...