Tuesday, March 29, 2011

Home » » TOPCON Total Station Part III : Fungsi MLM

TOPCON Total Station Part III : Fungsi MLM

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Haisehh....tersilap publish Part II dulu la pulak (rujuk entri sebelum ni). Yang Part I tak habis edit lagi. Tak apa lah, teruskan je lah dengan Part III ni.

Part III ni ialah berkenaan dengan MLM. Iskhhh...bukan multilevel marketing lah. Tak baik buat naya orang tahu. Abaikan MLM yang tu. MLM pada program dalam total station Topcon ni nama penuhnya ialah Missing Line Measurement.


Yang ni adalah program yang selalu aku guna bila datang mood malas nak tekan kalkulator. Lagi cepat dan senang (aku berani buat sebab sebelum tu aku dah check banding dengan kira pakai kalkulator, result dia OK). Keperluan untuk MLM ni ialah contohnya masa nak cari datum untuk buat kerja-kerja ukur title (kadaster) tu yang mana korang ada 2 baru sempadan, tapi tak boleh baca terus dari batu ke batu.

Cara-caranya lebih kurang macam ni :

  1. Katalah jumpa 2 batu sempadan, tai tak boleh baca terus dari batu ke batu tu.
  2. Pasangkan prism kat 2 batu tu, dah alat di dirisiapkan kat mana-mana yang boleh baca ke kedua-dua prism tu. Bayangkan ianya akan membentuk satu segitiga, bayangkannnnnnnn.......
  3. Sebagai permulaan, setkan bearing anggaran ke batu A. 
  4. Dah settle set tu, buka program MLM ni, cerap balik ke batu A tu. 
  5. Dah cerap ke batu A, cerap pula ke batu B.
  6. Jadi, kita dah punya 2 bacaan bearing dan jarak (1-A, 1-B) yang mana sudah cukup syarat untuk kita calculate bearing dan jarak A-B.
  7. Tapi dengan guna MLM ni, bila dah settle observe ke batu B tadi, ianya akan paparkan terus pada screen bearing dan jarak dari A-B.



Kan ke senang tu, tak payah nak tekan-tekan calculator lagi. Orang tua-tua ada cakap, "Apa barang beb beli total station mahal-mahal kalau tak gunakan dengan maksimum. Baik tarik rantai je...".

[Sumber dan gambar dari Manual GPT-3005W Quick Training]

Ok, bye.

1 komen:

cikpuanyuz said...

kalau dari model lain ade x fungsi mlm ni?
yg slalu ade kat stor ukur jsug tu..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...